Tehnoloogia areneb kiiresti ja igapäevaselt
puutume kokku erinevate tehnoloogiliste vahenditega. Siinkohal ei mõtle ainult (nuti)mobiiltelefoni
ja arvutit, vaid ka digitaalne fotoaparaat, mp3 mängija, iPod, tahvelarvuti jpm
tehnoloogilised vahendid.
Haridustehnoloogia ei piirdu ainult tehnoloogia
kasutamist õppimise ja õpetamise toetamiseks, vaid toetab ka e-õpet ning õppesüsteemide
kujundamist/haldamist.
e-õpe (e-learning) - vahendite ja meetodite kogum info-
ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT)
rakendamiseks õppeprotsessi, et rikastada kontakt- ja kaugõppe vormis
läbiviidavat õppetööd. (Kusmin, 2012)
õpihaldussüsteem (Learning Management System, LMS) on kitsam mõiste, mis
tähendab terviklikku õppetöö läbiviimiseks mõeldud vahendit. Tüüpiliselt
pakuvad õpihaldussüsteemid järgmiseid vahendeid:
- õppijate kaasamise vahendid (rühmatöövahendid, portfoolid)
- suhtlusvahendid (foorum, jututuba, keskkonnasisesed kirjad)
- õppematerjalide loomise ja edastamise vahendid
- personaalsed töövahendid (kalender, järjehoidja)
- kursuse läbiviimise vahendid (kodutööde haldus, testide läbiviimine, hindamine)
- haldusvahendid (kasutajate haldus, kursuste haldus)
(Põldoja, 2012)
Haridustehnoloogia valdkonnas tegeleb haridustehnoloog.
Haridustehnoloog on pedagoogiline
töötaja, kes omab õpetaja ja infotehnoloogi kompetentsi.
(Tipp, 2011) |
Haridustehnoloog on kooli IT
spetsialisti ja õpetaja vahel olev isik,
kes leiab kahe erineva isiku vahel ühise keele.
Mõeldes erinevatele võimalustele, kuidas arvutitunde ja tehnikakasutust siduda
eri õppeainetega.
Leian, et iga ainet on
võimalik siduda arvutiga, sõltumata õpilaste vanusest, ainest ning ka
aineõpetaja oskusest, kuid selleks peab olema põhjendus ja vajadus, et
tehnoloogia aitaks vastavat õpiprobleemi lahendada .
Tulemuslik töö ja koostöö saavutatakse kui õpetaja ja haridustehnoloog on
kui head koostööpartnerid. Haridustehnoloog ülesandeks on hoida õpetajal nö kätt pulsil. Vajadusel
juhendada õpilasi arvuti taga ning samuti toetama õpetajat õppeprotsessil.
Erinevates koolides (üld-, kutse-, kõrg-, ülikool) on haridustehnoloogidel
erinevad ülesanded.
Üldhariduskoolis
on haridustehnoloogi
ülesanneteks koguda,
süstematiseerida ja levitada regulaarselt IKT alast infot. Nõustab kooli töötajaid
IKT alastes küsimustes. Abistab pedagooge õpitarkvara leidmisel ja selle
kasutusele võtmisel. Nõustab pedagooge digitaalsete õpiobjektide loomisel. Korraldab
erinevaid IKT alaseid koolitusi kooli töötajatele. Kogub informatsiooni e-õppe
võimaluste kasutamise, sellega seotud probleemide ning vajadustekohta koolis. Korraldab
e-õppe toimumist koolis. Koordineerib infotehnoloogia ja teiste õppeainete
vahelist integratsiooni. On kursis ja aitab pedagoogidel osaleda erinevates
Eestisisestes ja rahvusvahelistes IKT alastes projektides. Planeerib koostöös
kooli juhtkonnaga arvutiklassi kasutamist. Täidab IKT valdkonda puudutavaid
statistilisi aruandeid. Esindab kooli IKT valdkonda puudutavates küsimustes. Osaleb
kooli arendustegevuses ning teeb ettepanekuid koolis infotehnoloogia valdkonnas
tarvilike uuenduste algatamiseks. Osaleb kooli arengukava koostamisel. (Maadvere, 2010)
Tehnoloogia annab võimaluse õpilastel olla oma
õppeprotsessis erinevates etappides samaaegselt, teha koostööd kaugete maadega
kui ka naaberkooliga, avastada uusi asju, milleks klassiruumis võimalusi ei
olnud.
Tehnoloogia muutumisega igapäeva elus muutub ka õppimine, rikastades tunnid innovaatilisemaks. Antud olukorrad aga võivad õpetajale muutuda ülejõu käivaks ning olen nendega ühel nõul: Õpetaja ei pea teadma, mis programmiga miskit teha? Kust seda saada? Kuidas kasutada? jne. Nendeks ülesannete täitmiseks võiks olla haridustehnoloog.
Tehnoloogia muutumisega igapäeva elus muutub ka õppimine, rikastades tunnid innovaatilisemaks. Antud olukorrad aga võivad õpetajale muutuda ülejõu käivaks ning olen nendega ühel nõul: Õpetaja ei pea teadma, mis programmiga miskit teha? Kust seda saada? Kuidas kasutada? jne. Nendeks ülesannete täitmiseks võiks olla haridustehnoloog.
Loetud materjalid:
- Pata, Kai. 2011. Haridustehnoloogilised uuringud ja devalvatsioon, 5. slaid [01.10.2012] http://www.slideshare.net/kpata/ifi7056-loeng1
- Kusmin, Marge. 2012. Mida tähendab e-õpe? [01.10.2012]
- https://moodle.e-ope.ee/mod/resource/view.php?id=295767
- Põldoja, Hans. 2012. Õpihaldussüsteemid [26.09.2012] http://opikeskkonnad.wordpress.com/lugemismaterjalid/opihaldussusteemid/
- Tipp, Varje. 2010. Kes on haridustehnoloog? [29.09.2012] http://et.scribd.com/doc/31144190/Kes-on-haridustehnoloog
- Maadvere, Ingrid. 2010. Üldhariduskooli haridustehnoloogi ametijuhend [26.09.2012] http://et.scribd.com/doc/25866605/Uldhariduskooli-haridustehnoloogi-ametijuhend
No comments:
Post a Comment