01 October 2012

Haridustehnoloogia vajalikkus ja haridustehnoloogiliste võimaluste rakendamisest õppetöös

Haridustehnoloogia on tehnoloogia kasutamine õppimise ja õpetamise toetamiseks. (Pata, 2011)
Tehnoloogia areneb kiiresti ja igapäevaselt puutume kokku erinevate tehnoloogiliste vahenditega. Siinkohal ei mõtle ainult (nuti)mobiiltelefoni ja arvutit, vaid ka digitaalne fotoaparaat, mp3 mängija, iPod, tahvelarvuti jpm tehnoloogilised vahendid.  
Haridustehnoloogia ei piirdu ainult tehnoloogia kasutamist õppimise ja õpetamise toetamiseks, vaid toetab ka e-õpet ning õppesüsteemide kujundamist/haldamist.
e-õpe (e-learning) - vahendite ja meetodite kogum info- ja kommunikatsioonitehnoloogia  (IKT) rakendamiseks õppeprotsessi, et rikastada kontakt- ja kaugõppe vormis läbiviidavat õppetööd. (Kusmin, 2012)

õpihaldussüsteem (Learning Management System, LMS) on kitsam mõiste, mis tähendab terviklikku õppetöö läbiviimiseks mõeldud vahendit. Tüüpiliselt pakuvad õpihaldussüsteemid järgmiseid vahendeid:

  • õppijate kaasamise vahendid (rühmatöövahendid, portfoolid)
  • suhtlusvahendid (foorum, jututuba, keskkonnasisesed kirjad)
  • õppematerjalide loomise ja edastamise vahendid
  • personaalsed töövahendid (kalender, järjehoidja)
  • kursuse läbiviimise vahendid (kodutööde haldus, testide läbiviimine, hindamine)
  • haldusvahendid (kasutajate haldus, kursuste haldus)
(Põldoja, 2012)
Haridustehnoloogia valdkonnas tegeleb haridustehnoloog.
Haridustehnoloog on pedagoogiline töötaja, kes omab õpetaja ja infotehnoloogi kompetentsi.
(Tipp, 2011)
Haridustehnoloog on kooli IT spetsialisti ja õpetaja vahel olev  isik, kes leiab kahe erineva isiku vahel ühise keele. Mõeldes erinevatele võimalustele, kuidas arvutitunde ja tehnikakasutust siduda eri õppeainetega.
Leian, et iga ainet on võimalik siduda arvutiga, sõltumata õpilaste vanusest, ainest ning ka aineõpetaja oskusest, kuid selleks peab olema põhjendus ja vajadus, et tehnoloogia aitaks vastavat õpiprobleemi lahendada .
Tulemuslik töö ja koostöö saavutatakse kui õpetaja ja haridustehnoloog on kui head koostööpartnerid. Haridustehnoloog ülesandeks on  hoida õpetajal nö kätt pulsil. Vajadusel juhendada õpilasi arvuti taga ning samuti toetama õpetajat õppeprotsessil.
Erinevates koolides (üld-, kutse-, kõrg-, ülikool) on haridustehnoloogidel erinevad ülesanded.
Üldhariduskoolis on haridustehnoloogi ülesanneteks koguda, süstematiseerida ja levitada regulaarselt IKT alast infot. Nõustab kooli töötajaid IKT alastes küsimustes. Abistab pedagooge õpitarkvara leidmisel ja selle kasutusele võtmisel. Nõustab pedagooge digitaalsete õpiobjektide loomisel. Korraldab erinevaid IKT alaseid koolitusi kooli töötajatele. Kogub informatsiooni e-õppe võimaluste kasutamise, sellega seotud probleemide ning vajadustekohta koolis. Korraldab e-õppe toimumist koolis. Koordineerib infotehnoloogia ja teiste õppeainete vahelist integratsiooni. On kursis ja aitab pedagoogidel osaleda erinevates Eestisisestes ja rahvusvahelistes IKT alastes projektides. Planeerib koostöös kooli juhtkonnaga arvutiklassi kasutamist. Täidab IKT valdkonda puudutavaid statistilisi aruandeid. Esindab kooli IKT valdkonda puudutavates küsimustes. Osaleb kooli arendustegevuses ning teeb ettepanekuid koolis infotehnoloogia valdkonnas tarvilike uuenduste algatamiseks. Osaleb kooli arengukava koostamisel. (Maadvere, 2010)
Tehnoloogia annab võimaluse õpilastel olla oma õppeprotsessis erinevates etappides samaaegselt, teha koostööd kaugete maadega kui ka naaberkooliga, avastada uusi asju, milleks klassiruumis võimalusi ei olnud.

Tehnoloogia muutumisega igapäeva elus muutub ka õppimine, rikastades tunnid innovaatilisemaks. Antud olukorrad aga võivad õpetajale muutuda ülejõu käivaks ning olen nendega ühel nõul: Õpetaja ei pea teadma, mis programmiga miskit teha? Kust seda saada? Kuidas kasutada? jne. Nendeks ülesannete täitmiseks võiks olla haridustehnoloog.

Loetud materjalid:

No comments:

Post a Comment